Benvinguts


BENVINGUTS AL NOSTRE BLOG

Aquest és un lloc per donar a conèixer les idees, queixes i aportacions que creieu oportunes, per tal de fer una millor gestió entre els membres de la junta que representen a les socies i socis de l´ampa

BÚSTIA DE L'AMPA

tot els pares i mares que vulguin informar-se de qualsevol tema, incidències o suggeriments cap al centre, poden enviar els seus missatges al correu de l'ampa, indicant el seu nom, el del fill/a i el curs.
ampa.albadelvalles @ gmail.com

dimarts, 11 de gener del 2011

nova normativa sobre el tabac

Departament d'Educació

El 2 de gener entra en vigor la nova normativa sobre el tabac

Prohibeix fumar en tots els espais públics tancats, i evita així l’exposició a l’aire contaminat pel fum de tabac

La nova llei contribuirà a evitar entre 700 i 800 morts per tabaquisme passiu que es produeixen cada any a Catalunya.


La nova llei

El 21 de desembre es va aprovar en sessió plenària al Congrés de Diputats la nova llei que modificarà a partir del 2 de gener 2011 la normativa vigent (Llei 28/2005) de mesures sanitàries sobre el tabac.

L’aspecte principal que recull la nova llei és la prohibició de fumar en els espais públics tancats, amb molt poques excepcions, que es concreten així:


• Bars i restaurants. Es prohibeix fumar en tots els espais tancats. Es permet fumar en els espais a l’aire lliure, que es defineixen com a espais no coberts, o bé coberts amb un màxim de dues parets, murs o paraments laterals.

• Casinos, bingos i sales de festa. Es prohibeix fumar en tots els espais tancats. Es permet fumar en els espais a l’aire lliure.

• Hotels i hostals. Es prohibeix fumar en tots els espais tancats. Es poden reservar fins al 30% de les habitacions per a hostes fumadors, sempre que estiguin separades de les altres, siguin sempre les mateixes habitacions i disposin de ventilació independent.

• Aeroports i estacions de Ferrocarrils de la Generalitat. Es prohibeix totalment fumar en tots els espais que no estiguin a l’aire lliure, inclosos bars, restaurants i altres establiments.

• Centres universitaris i de formació d’adults. Es prohibeix totalment fumar en els recintes tancats. Els centres poden permetre fumar en els espais a l’aire lliure, excepte en els accessos immediats als edificis i a les voravies que els envolten.

• Centres residencials per a persones grans o amb discapacitat. No es pot fumar en les habitacions ni en les zones comunes. Es pot habilitar una zona per a fumadors, només per a residents, amb ventilació independent.

• Centres sanitaris. Es prohibeix fumar en tots els centres sanitaris, incloent-hi els espais a l’aire lliure o coberts dins dels seus recintes.

• Establiments psiquiàtrics. Els centres de mitja i llarga estada poden deixar fumar els pacients en les zones exteriors a l’aire lliure, o bé en una sala tancada habilitada que ha de tenir ventilació independent.



La nova normativa suposarà importants avenços respecte als que va assolir la llei del 2005

Catalunya ha fet un esforç important en el compliment de la Llei 28/2005 amb més de 66.000 inspeccions realitzades entre 2006 i setembre de 2010. Els resultats demostren que la llei del tabac ha estat una acció de salut pública amb un impacte important, ja a curt termini:

- Reducció a l’exposició involuntària al fum de tabac en l’àmbit laboral (80-90%). Més de 3.000.000 persones (la població activa al segon trimestre de 2010 segons l’IDESCAT era de 3.141.600) han deixat de respirar fum de tabac durant almenys 8 hores/dia.
- Reducció a l’exposició involuntària al fum de tabac als bars i restaurants que van prohibir fumar.
- Millora de la salut de molts treballadors, amb una reducció de la simptomatologia irritativa i ocular dels treballadors.
- Reducció dels ingressos per infart agut de miocardi, que s’ha pogut evidenciar a la Regió Sanitària Barcelona, amb una disminució de l’11% el 2006 respecte d’anys anteriors, que era de 5% interanual.
- Disminució important de les vendes de cigarretes per capita a partir de l’any 2006.

Malgrat això, calia avançar en una legislació que protegeixi la salut de tots els treballadors (inclosos els del sector de la restauració) i eviti l’exposició al fum de tabac. En efecte, més d’un 75% dels locals d’oci i restauració han permès fumar lliurement, cosa que ha suposat un risc per a la salut de les més de 220.000 persones que treballen en el sector a Catalunya. A més, la llei no permetia la protecció de les persones especialment vulnerables al fum del tabac, com ara les dones embarassades, els menors i les persones amb malalties cròniques respiratòries, cardiovasculars i oncològiques.

Segons dades de l’Omnibús del CEO de 2010, 7 de cada 10 catalans estan d’acord amb una prohibició del consum de tabac en espais públics tancats.


La nova normativa és congruent amb les directrius internacionals

La nova normativa és congruent amb la normativa europea (directrius de compliment obligat el 2012) i el Conveni marc de l’OMS (en especial l’article 8).

Des de 2005, molts països del nostre entorn han aplicat mesures i normatives més restrictives que la Llei 28/2005. En total, s’estima que més de 26 països tenen legislacions més restrictives (www.globalsmokepartnership.org).

No hi ha cap prova que indiqui que aquest tipus de normatives tenen repercussió econòmica. A tall d’exemple, al Regne Unit l’obertura de nous bars i locals d’oci va experimentar increments del 6 i del 14%, respectivament, després de l’aprovació de la llei, de manera semblant a la ciutat de Nova York, on les vendes de restaurants i bars van créixer en un 8,7%, com també els 10.600 nous llocs de treball. A Itàlia, un país culturalment més proper, la federació d’hostaleria ha reconegut diverses vegades que l’entrada en vigor de la llei del tabac no va suposar prejudicis econòmics.


Els catalans fumen menys que mai, d’acord amb l’evolució dels darrers trenta anys

La proporció de fumadors disminueix, incloent-hi la població femenina i els joves. Tot i això, avui 1 de cada 4 persones de més de 15 anys fuma diàriament.
Segons dades de l’estudi ENRICA, a Catalunya el 2008-2009 el consum de tabac ha baixat fins al 28%, i ha assolit l’objectiu marcat al Pla de salut per a l’any 2010 (les dades de l’Enquesta de salut de Catalunya, ESCA, mostraven que el 2006 era un 29,4% el percentatge de població que fumava) i, de l’altra, que el percentatge de població exfumadora s’ha incrementat un 20% (ha passat del 19,7% al 24,7%).
Pel que fa a la població fumadora, la majoria consumeix tabac diàriament (24,7%) i només un 3,3% són fumadors ocasionals. El consum de tabac és més freqüent entre els homes (30%) que entre les dones (26%). D’altra banda, deixar el tabac és més freqüent en els homes grans i en les dones més joves. També destaca un descens de la proporció de persones fumadores que fumen 20 cigarretes al dia o més, que ha passat del 41,2% el 2006 al 35,4%. Més de dues terceres parts de les persones que fumen afirmen que el seu metge o metgessa els ha aconsellat deixar de fumar, xifra que està molt per damunt del 46,1% que ho afirmava a l’ESCA 2006.


El consum de tabac causa gairebé 9.500 morts anuals a Catalunya i una despesa anual de 600 milions d’euros

El nombre total de morts atribuïbles al tabaquisme actiu a Catalunya el 2006 va ser de 8.673 (6.984 en homes i 1.689 en dones), cosa que correspon a un 15,5% del total de morts en persones de 35 anys o més. Aquesta xifra suposa una reducció de 400 en el nombre de morts atribuïdes al consum de tabac en relació amb la darrera estimació feta el 1998.

A aquestes morts, cal afegir-hi entre 700 i 800 més causades per l’exposició a l’aire contaminat pel fum de tabac.

S’estima que els costos globals que el tabac va representar a Catalunya l’any 2005 van ser aproximadament 594.878.174,85 euros. Seguint les tendències, actualment aquests costos han sobrepassat amb escreix els 600 milions d’euros anuals.


Eixos principals d’actuació en matèria de prevenció i control del tabaquisme

Els eixos principals d’actuació en matèria de prevenció i control del tabaquisme del Departament de Salut són:

• Protegir a la població no fumadora del fum ambiental (compliment de la llei)

A Catalunya des del moment de la promulgació de la Llei 28/2005 (gener de 2006) fins al setembre de 2010 s’han fet 66.556 inspeccions, de les quals 7.193 han resultat incorrectes. El percentatge d’incorreccions ha anat disminuint amb el temps, i s’ha situat actualment al voltant del 10,8% (era del 16,5% l’any 2006).
S’han incoat 617 expedients, dels quals 395 fins ara s’han resolt amb sanció (habitualment, de mitjana 1.000 €).

• Donar suport als qui volen deixar de fumar:
- Cada any deixen de fumar aproximadament 50.000 persones amb l’ajuda de les xarxes d’atenció primària, hospitals, el programa “Embaràs sense fum” i 23 unitats especialitzades, farmàcies, i línia telefònica per deixar de fumar (Sanitat Respon: 902 111 444).
- 8.457 tractaments farmacològics finançats gratuïtament (1.304.000 €) entre 2006 i 2009. Cada any es fan aproximadament un total de 2000 tractaments farmacològics gratuïts a pacients fumadors ingressats, dones embarassades, professionals de col·lectius exemplars i als barris (programa “Salut als barris”).

• Informar / sensibilitzar la població: campanyes com ara “El fum és fatal”.
• Prevenir l’inici del consum de tabac amb programes com ara “Classe sense fum”, en què cada any participen uns 5.000 escolars o el programa “Salut i escola”.
• Lluitar contra les desigualtats incorporant la perspectiva de gènere, cosa que ha de permetre controlar més bé el tabaquisme en les dones, i incorporar-hi el tractament farmacològic gratuït als barris per mitjà del programa “Salut als barris”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Només es publicaran els comentaris que estiguin signats (que indiquin el nom de l'autor). Per a fer més àgil la comunicació, demanaríem que també s'indiqués el curs on esta el fill/a i el correo electronic.
Un cop fet el comentari, en el perfil heu de seleccionar "Anònim"

Exemple: Josep Ramoneda (pare de 1r d'ESO A)